Topinambur, cunoscut si dub denumirile de picioca, mar de pamant, morcov-porcesc, nap porcesc, pere iernatice, cartoful saracului sau anghinare de Ierusalim, este o planta din familia Astraceae, ruda cu floarea-soarelui, si se cultiva pentru tuberculii bogati in inulina.

Denumirea de Jerusalem Artichoke (anghinare de Ierusalim) vine de la gustul asemanator cu cel al anghinarei, apropiat de napi, dar cu o aroma de alune.

De la planta se folosesc, ca si in cazul cartofului, tuberculii subterani. Aroma topinamburului este usor dulce-piperata.

Planta este bogata in vitamine si minerale: acid ascorbic, acid folic, potasiu, sodiu si calciu.

Informatii generale

Topinamburul provine din America Centrala, in perioada precolumbiana fiind o planta de cultura amerindiana. Numele de topinambur provine de la tribul amerindian „Topinambas”.

Este o planta perena prin turbeculi, cu tijele anuale. Tijele plantei sunt puternice, viguroase, ramificate la baza, cu frunze ovale si peri rigizi.

Pe ramificatiile radacinii se formeaza tuberculi de marimea cartofilor, folositi in alimentatie sau pentru furajarea animalelor.

Cum se gateste topinamburul?

Ca si in cazul cartofilor, tuberculii de topinambur se pot consuma fierti, in salate, prajiti, piure, sau cruzi razuiti in salate cu alte radacinoase sau sub forma de suc.

Piure de topinambur

Tuberculii se curata de coaja, se spala si se fierb timp de 25 de minute. Se scurg de apa si se zdrobesc, dupa care se pot adauga 2-3 linguri de smantana si sare dupa gust. Piureul rezultat se poate sevi ca si garnitura.

Supa crema de topinambur

Se curata de coaja un tubercul de aproximativ 100 de grame, se inabusa intr-o lingura de ulei si doua de apa, impreuna cu o lingurita de curry si una de miere. Se toarna peste aproape 750 ml supa de legume sau de pasare, si dupa aproapre 10 minute de cand a inceput sa fiarba se adauga 250 ml de smantana. Tot amestecul se fierbe pentru aproape 30 de minute. La final, se potriveste gustul de sare, se presara patrunjel proaspat tocat si se poate servi.

Chipsuri din topinambur

Tuberculii de topinambur se curata de coaja, se spala si se taie in rondele subtiri, dupa care se pun in apa rece cu sare si putin otet. In acest timp, pregateste o tigaie in care incingi ulei. Rondelele se scurg bine de apa si se tamponeaza cu hartie absorbanta. Se prajesc rapid in uleiul incins pana devin aurii. Se asaza pe hartie absorbanta pentru a se inlatura surplusul de ulei.

Beneficii

Refacerea florei intestinale: topinamburul contine inulina, folosita de bacteriile probiotice ca hrana, sustinand refacerea si dezvoltarea florei benefice.

Mentinerea tensiunii arteriale la niveluri optime: gratie continutului bogat de potasiu, topinamburul contribuie la mentinerea unei tensiuni arteriale optime, fiind recomandat in cazul persoanelor hipertensive, dar si in cazul celor hipotensive.

Reducerea nivelului de LDL (colesterol rau): datorita continutului ridicat de fibre, favorizeaza eliminarea grasimilor din organism. De asemenea, persoanale diabetice pot consuma topinambur datorita continutului de inulina.

Related posts