Cultivarea sparanghelului a inceput prin anii 3000 i.Hr., in estul Mediteranei. Astazi, acesta creste in solurile nisipoase din Europa, Africa, Asia si America de Nord si de Sud.

In Europa, sezonul de recoltare incepe din luna aprilie si tine pana la sfarsitul lunii iunie.

Consumul de sparanghel incetineste procesul de imbatranire al organismului, are efecte antiinflamatoare si chiar afrodisiace. Sparanghelul provine din familia Liliaceae (inrudit cu ceapa, prazul si usturoiul), are un numar scazut de calorii si nu contine grasimi.

Curiozitati

Vechii greci, dar si romanii consumau sparanghelul crud, atat in timpul sezonului, dar si uscat, in perioada iernii. Se spune despre romani ca au fost primii care au initiat procesul de congelare al sparanghelului.

Sfaturile despre metoda de preparare a sparanghelului se regasesc in cea mai veche carte de bucate, scrisa de cunoscutul gastronom al acelor vremuri, Marcus Gavius Apicius, numita „De re coquinaria”.

Augustus Octavian Caesar, imparatul romanilor, este celebru pentru inventarea expresiei „velocius quam asparagi coquantur”, adica „mai repede decat ai fierbe sparanghelul”. Acesta expresie facea referire la actiunile de scurta durata, rapide, initiate brusc.

Soiuri de sparanghel

Sparanghelul se regaseste intr-o gama de trei culori: verde, alb si violet.

Sparanghelul verde este cel mai intalnit soi in supermarket-uri. Sparanghelul cu lastari subtiri, de un verde inchis si cu capetele inchis este cel mai bun pentru consum.

Sparanghelul alb este considerat a fi o adevarata delicatesa. Diferenta dintre acesta si cel verde este ca sparanghelul alb se cultiva intr-un mediu intunecat.

Sparanghelul violet a fost cultivat pentru prima data in Albenga, o regiune din Italia. Acest soi are un gust mai dulce decat cel verde si cel alb, iar textura este mult mai frageda.

Valori nutritionale

O cantitate de 180g de sparanghel asigura organismului:

– 73% din DZR de vitamina C – ajuta la intarirea sistemului imunitar

– 29% din DZR de vitamina A – ajuta la mentinerea unei vederi sanatoase

– 80% din DZR de vitamina K – ajuta la functionarea optima a sangelui

– 65% din DZR de acid folic – esential sanatatii unei femei gravide

– 9% din DZR de potasiu – important in functionarea normala a sistemului nervos

– 13% din DZR de mangan – benefic asupra memoriei

Sparanghelul este un element cheie intr-o alimentatie echilibrata datorita numerosilor nutrienti.

Sfaturi despre alegerea corecta si prepararea sparanghelului

Cum alegi sparanghelul? Cauta sa aiba tulpina ferma, capetele verde inchis sau purpurii si cu lastarii inchisi. Partea inferioara nu trebuie sa fie foarte lemnoasa, desi acest aspect ajuta la prevenirea uscarii.

Cum cureti si rupi tulpinile lemnoase? Cu ajutorul unui curatator de legume indepartezi partile lemnoase. Apoi, poti rupe partea lemnoasa a tulpinii, ramanand, astfel, cu partea frageda si gustoasa.

Cum depozitezi corect sparanghelul ? Pentru a pastra aroma si textura intacte, inveleste capetele in material textil sau hartie si pune sparanghelul in frigider. Recomandam consumul in 48 de ore.

Cum prepari sparanghelul ? Secretul unui sparanghel gustos este gatirea la abur sau prajirea usoara, niciodata fierberea indelungata. Astfel, te vei putea bucura de o textura mai ferma, si nu vei pierde toti nutrientii. La abur se poate gati intre 5 si 8 minute. Prajit, durata nu ar trebui sa depaseasca 5 minute.

Related posts