Folosit pe vremuri in loc de indulcitor, inainte de a fi descoperit zaharul, pastarnacul este considerat in traditia populara, alaturi de telina, o radacina cu efecte afrodisiace.

Pentru ca are un continut bogat de potasiu, pastarnacul se recomanda a fi consumat zilnic deoarece contribuie la buna functionare a inimii.

Originea pastarnacului

Patarnacul isi are originile in vechea Eurasia, vremuri in care, aceasta leguma, era foarte des folosita in bucatarie, insa calitatile ei erau utilizate si in tratarea unor boli.

Confundat des cu morcovul sau radacina de patrunjel, pastarnacul este o planta anuala sau bianuala, rezistenta oricaror conditii, si care ofera o aroma specifica mancarurilor. Pe vremuri, pastarnacul era folosit pe post de indulcitor de catre europeni, asta inainte ca zaharul sa fie descoperit.

Cum se consuma pastarnacul?

Pastarnacul se poate gati la cuptor, copt, prajit, fiert, preparat ca piure, supa crema ori la abur. Se poate consuma si crud, in salate, alaturi de alte radacinoase precum morcovul, telina sau radacina de patrunjel. Datorita gustului sau dulce, pastarnacul poate inlocui deseori, in retete, radacina de patrunjel. Mancarurile vor capata astfel un gust mai dulceag si mai aromat.

Scotienii consuma zilnic aceasta radacinoasa in diverse feluri. In traditia lor populara, pastarnacul este considerat, pe langa radacina de telina, un afrodisiac natural.

Pastarnacul contine nutrienti sanatosi necesari pentru o sanatate de fier, vitamine, minerale si fibre. Leguma este o adevarata sursa naturala de potasiu, mangan, magneziu, fosfor, zinc, fier, plus o suita de vitamine: B1, B2, C, E si K.

Ce beneficii are pastarnacul asupra organismului?

Continutul bogat in potasiu recomanda pastarnacul pentru o inima sanatoasa. Potasiul are efecte vasodilatatoare, reduce tensiunea arteriala si stresul cardiac.

Imbunatateste digestia. La fel ca alte radacinoase, pastarnacul are un continut bogat in fibre solubile care ajuta la reducerea colesterolului si impiedica dezvoltarea diabetului. Fibrele ajuta digestia, inlatura constipatia si previn aparitia unor tulburari gastro-intestinale.

De ajutor in curele de slabire. Pastarnacul este o leguma saraca in proteine, insa compenseaza prin continutul bogat de vitamine si minerale. El poate fi consumat ca gustare sau supliment alimentar in cazul in care se doreste o echilibrare a dietei, in specia, in cazul celor care se lupta cu obezitatea.
Alaturi de un morcov si un castravete, pastarnacul poate fi o gustare ideala, eliminand senzatia de foame dintre mese.

Related posts