Bama este o planta cu fructe comestibilie care face parte din familia Malvaceelor (familia bumbacului, a arborelui de cacao si a hibiscusului). Chiar daca la noi, bamele, sunt mai putin cunoscute, acestea au o multime de beneficii pentru organism, fiind o sursa bogata de vitamine si minerale esentiale.

Informatii generale

Bama este o planta care creste pana la 2 m inaltime, cu frunze de pana la 20 de cm, late, palmate, cu cate 5-7 lobi. Florile de bama au un diametru de 4-8 cm, cu cate 5 petale galbui, cu o pata rosie la baza fiecarei petale.

Fructul de bama este o capsula verde, paroasa, cu lungime de pana la 20 de cm, in interior gasindu-se mai multe seminte.

Aspectul bamelor este asemanator cu cel al fasolelor pastai, gustul similar cu al vinetelor sau sparanghelului.

Care sunt calitatile nutritionale ale bamelor?

Chiar daca la noi bamele sunt mai putin populare, acestea ar trebui introduse in alimentatie mai des pentru proprietatile extraordinare. Bamele sunt surse bogate de vitamine: A, C, B1, B2, B9, si de minerale: calciu, magneziu, potasiu si zinc.

De asemenea, bamele sunt o sursa importanta de antioxidanti, inclusiv betacaroten si luteina, esentiale pentru o piele si vedere sanatoase. Gratie continutului de vitamina C, bamele ajuta si la sustinerea unui sistem imunitar puternic.

Pentru ca sunt o sursa importanta de acid folic, bamele sunt recomandate si viitoarelor mamici. Acidul folic este un element vital pentru dezvoltarea sistemului nervos al fatului.

Ce si cum consumam de la planta bama?

De la planta bama se pot consuma florile, adaugate in salate sau ca decor, si capsulele (pastaile) tinere, care nu depasesc mai mult de 10 cm lungime. Acestea pot fi taiate rondele si adaugate spre final in ciorbe, tocanite, supe, preparate la aburi (intregi sau sectionate transversal), adaugate la muraturi, sau folosite la ingrosarea sosurilor sau a supelor.

Bamele se inmoaie foarte repede, asadar nu necesita un timp foarte lung de preparare. Acestea se asociaza foarte des cu rosiile sau sucul de rosii, combinatia rezultata fiind foarte delicioasa.

Un exemplu delicios ar fi o tocanita rapida de bame, ce poate fi consumata si rece, ca pe o zacusca. Se inmoaie o ceapa in apa, se adauga rondelele de bame si cateva cubulete de rosii decojite si se lasa la foc potrivit pentru 5-10 minute. Se adauga sare si piper dupa gust, precum si verdeturile preferate tocate si se stinge focul. La final se adauga putin ulei de masline si putin usturoi pisat, si tocanita e gata pentru servire.

Bamele se pot consuma si crude sau facute usor pe gratar si servite alaturi de mujdei de usturoi.

Cum se aleg bamele si cum se depoziteaza corect?

Daca vrei sa cumperi bame de la piata, alege-le pe cele mai mici, caci acestea sunt mult mai gustoase decat cele mature. Culoarea bamelor trebuie sa fie verde proaspat. In privinta texturii, asigura-te ca nu sunt foarte moi – semn ca ar putea fi ofilite.

Bamele se depoziteaza in stare proaspata intr-o punga de hartie, nespalate, in lada frigiderului destinata legumelor. Astfel, ele pot rezista pana la 3 zile fara sa-si piarda din proprietati.

Daca vrei sa le tii pentru un timp mai indelungat, le poti opari si depozita in congelator.

Care sunt beneficiile bamelor asupra organismului?

Sustin digestia – datorita continutului ridicat de fibre.

Reduc riscul de aparitie a malformatiilor la nou-nascuti – multumita continutului bogat de acid folic. Consumul de bame este recomandat pe parcursul celor 9 luni de sarcina.

Contribuie la coagularea sangelui – vitamina K regasita in continutul bamelor joaca un rol important in procesul de coagulare a sangelui, dar si in sustinerea unor oase puternice.

Previn si trateaza constipatia – facilitand absorbtia de apa in organism.

Sursa bogata de antioxidanti – previn imbatranirea prematura, afectiunile cardiace si cancerul.

Regleaza nivelul de colesterol din sange – consumul de bame reduce colesterolul marit si previne complicatiile sistemului cardiovascular.

Related posts