Copti in coaja, pregatiti natur sau piure, cartofii reprezinta unul dintre alimentele de baza din bucataria romaneasca, dar si din cea mondiala.

Cartofii sunt o sursa bogata de apa (contin aproape 75%), sodiu, fosfor, calciu, vitamina A, niacin, vitamina C, magneziu, cupru, sulf si mangan. Un kilogram de cartofi asigura organismului un total de 800 de kcal.

O scurta istorie a cartofului

Istoria cartofului este una indelungata, acesta fiind utilizat atat in alimentatie cat si in medicina. Prima scriere despre cartof a fost facuta in anul 1550 de catre Pedri de Creza, companion de calatorie al lui Pizzaro in Peru, loc in care cartoful, numit „papas” reprezenta baza alimentatiei incasilor.

Astazi cartoful este cultivat pe suprafete intinse si in mai multe soiuri.

Curiozitati despre cartofi

1. Alexandre Dumas s-a vindecat de o afectiune gastrica urmand un regim bazat exclusiv pe cartofi.

2. Chiar daca poarta numele de cartof, cartoful dulce nu face parte din aceeasi familie botanica, ci din familia „Ipomoea batatas”. Desi furnizeaza organismului doar 105 calorii, cartoful dulce potoleste foamea pret de mai multe ore.

3. Un kilogram de cartofi fiert consumat zilnic a inlocuit cu succes digitalicele in timpul razboiului mondial, in Viena.

Beneficiile consumului de cartofi

Cartoful este un aliment hranitor si satios, acesta reusind sa aduca o serie de beneficii sanatatii, indiferent ca e utilizat intern sau extern. Bineinteles, de preferat este consumul de cartofi crescuti intr-un pamant sanatos, fara pesticide.

1. Cartoful mentine sanatatea rinichilor si a inimii. Cartoful se recomanda celor care intampina probleme cu rinichii sau cu inima datorita continutului bogat in potasiu si magneziu.

2. Mentine sanatatea stomacului. Sucul proaspat de cartofi are efecte benefice asupra aparatului digestiv. Sucul de cartofi este recomandat in afectiuni precum: gastrite hiperacide, dispepsii si ulcere gastrice sau duodenale.

3. Cartoful gatit in mod dietetic nu ingrasa. Cartoful fiert sau copt in coaja este satios si hranitor, servit alaturi de o salata de radacinoase. Astfel, nu vei mai simti nevoia sa ciugulesti toata ziua alimente nesanatoase.

3. Cartoful ajuta in caz de panaritiu. Pudra de faina de cartof sau cataplasma cu cartof atenueaza iritatiile.

4. Atenueaza arsurile de soare. Un ten ars de soare pe timp de vara se reface usor daca se aplica timp de 30 de minute felii subtiri de cartof crud. Cartoful va indeparta senzatia de usturime si va restabili confortul pentru tenul afectat.

5. Cartoful mentine sanatatea oaselor. Datorita continutului bogat de calciu, magneziu si fier, cartoful ajuta la mentinerea sanatatii aparatului osos.

Related posts