O dieta echilibrata inseamna oportunitatea de a consuma o varietate mare de substante nutritive, nu doar o farfurie colorata. In acest articol noi iti dezvaluim care sunt beneficiile legumelor in functie de culoarea lor, dar si sfaturi utile despre cum poti „desena” un curcubeu din legume in farfuria ta.

Legume rosii

Legumele rosii au in compozitia lor fitochimicale precum licopen, flavonoizi, beta caroten si acid elagic. Iata cateva dintre beneficiile pe care legumele rosii le aduc sanatatii noastre:

– ajuta la prevenirea dezvoltarii unor boli cronice
– reduc riscul afectiunilor digestive
– mentin o inima sanatoasa
– imbunatatesc memoria
– previn arsurile solare

In lista legumelor rosii intra: cartofii rosii, rosiile, ridichiile, ardeii rosii, sfecla rosie, ceapa rosie, varza rosie si gogosarii.

Legume galbene si portocalii

Legumele de galbene si portocalii sunt bogate in vitamina C, carotenoizi (mai ales, beta caroten) dar si in alte substante nutritive. Beta-carotenul este convertit in vitamina A care sustine sanatatea ochilor si protejeaza pielea. Totodata, legumele galbene si portocalii au in compozitia lor cantitati semnificative de acid folic si potasiu esentiale in prevenirea imbatranirii premature a pielii, in protejarea inimii si intregului sistem cardiovascular.

Aici amintim de ardeiul gras, morcovi, dovlecel de vara, porumb, cartofi dulci si turmeric.

Legume verzi

Legumele verzi reprezinta cele mai nutritive alimente. Acestea au in compozitia lor luteina, izoflavini, vitamina K si o serie de substante importante in mentinerea sanatatii inimii, a sistemului osos, dar si a vederii. Legumele verzi sunt, de asemenea, bogate in folat si acid folic care ajuta la prevenirea defectelor la nastere si a problemelor congenitale la femeile insarcinate.

Cruciferele, precum broccoli, spanac sau varza de Bruxelles, sustin un sistem imunitar puternic si reduc simptomele depresiei. Varza Kale este bogata in vitamina B6, calciu, magneziu si potasiu, substante care imbunatatesc calitatea somnului. Consumul de salata verde ajuta la reducerea simptomelor bolilor de intestine.

Printre legumele verzi, amintim de: spanac, patrunjel, broccoli, salata verde, castravete, avocado, dovlecel, anghinare, sparanghel, varza kale, frunze de telina, varza de Bruxelles, fasole verde, ceapa verde, praz, mazare, leurda, rucola, frunze de valeriana, zucchini, bame, alge marine.

Legume mov si albastre

Acest tip de legume abunda in fitonutrienti, precum antocianina si resveratrol, substante care intaresc imunitatea si previn imbatranirea prematura a pielii. Varza mov este una dintre cele mai bune surse de antioxidanti. Totodata, aceasta categorie de fructe sustin o memorie buna si functionarea normala a tractului urinar.

Pe lista legumelor mov si albastre, amintim de: vinete, morcov mov, sparanghel mov, ceapa mov, varza si fasolea mov.

Legume albe

Chiar daca din punct de vedere coloristic, legumele albe nu par foarte apetisante, ele reprezinta o alegere foarte sanatoasa, fiind o sursa bogata de fitonutrienti. Pe langa spanac si broccoli, conopida este un crucifer care sustine un sistem imunitar puternic si care lupta impotriva depresiei. Usturoiul si ceapa contin aicina cu rol de intarire a sistemului imunitar.

Totodata, unele soiuri de ciuperci, precum cele champignon, contin substante care inhiba dezvoltarea celulelor bolnave.

Fasolea alba, napul si pastarnacul sunt surse importante de acid folic, vitamina C si fibre care sustin un sistem digestiv puternic. De asemenea, cartofii si feniculul sunt surse importante de potasiu, un element necesar pentru sistemul cardiovascular. Feniculul si ciupercile, datorita continutului de niacina si riboflavini, ofera senzatia indelungata de satietate, asadar sunt eficiente in curele de slabire.

Din randul legumelor albe, amintim de: ceapa alba, usturoi, conopida, cartofi, fenicul, pastarnac, telina, gulii, hrean, radacina de patrunjel, ghimbir.

Cum „desenezi” un curcubeu de legume in farfuria ta?

O alimentatie echilibrata si variata este cheia pentru o sanatate de fier. Iata cateva sfaturi despre cum poti introduce mai multa culoare in farfuria ta:

– reinventeaza micul-dejun: schimba clasicul sandwich sau zaharul din laptele cu cereala preparand o omleta cu ardei rosu, ciuperci, morcov si alte legume colorate pe placul tau. De asemenea, iti poti prepara un smoothie verde din: o mana de spanac sau varza kale cu o cana de lapte vegetal sau apa, plus cateva fructe preferate.

– acorda mai multa importanta salatelor – pregateste mai des salate reci din salata verde alaturi de castravete, leurda, morcov, rosii, ceapa si ardei gras, etc. In acest mod, poti consuma hrana sanatoasa in diferite combinatii atat la pranz cat si la cina.

– reinventeaza-ti masa de pranz – pregateste pachetul pentru birou dintr-o lipie (sau o frunza generoasa de salata verde) si multe legume. Adauga porumb dulce, avocado, rosii si putin orez si ai un pranz sanatos si satios. De asemenea, poti pregati supe creme din fasole sau linte, morcovi, pastarnac, broccoli sau mazare.

Poate ca iti va parea o adevarata provocare introducerea curcubeului de legume in meniul tau zilnic insa, ce este mai important e faptul ca odata cu acest obicei vin si beneficiile extraordinare asupra sanatatii organismului tau.

Noi iti stam la dispozitie cu o gama variata de fructe si legume gata sa iti satisfaca orice pofta!

Related posts